Wat is Integratief?

Binnen de integratieve coaching worden kinderen gezien als integrale wezens met emotionele, sociale, gedragsmatige, spirituele, lichamelijke en mentale dimensies. De integratieve zienswijze gebruikt de zes basistherapiemodellen (psychodynamisch, gedragstherapeutisch, medisch, stress, systeemtherapeutisch en transpersoonlijk) en voegt hier nog een overstijgende werkwijze aan toe: Het kind is het meest deskundig ten aanzien van zichzelf en zijn probleem; alleen weet hij of zij dit vaak nog niet. Ouders, school en andere verzorgers of hulpverleners rondom het kind zijn ervaringsdeskundigen van de buitenkant van het kind, en kunnen vaak cruciale informatie over het kind geven aan de coach.

Maar het meest deskundig over zichzelf en wat er van binnen gebeurd is het kind zelf en dit betekent:

* Het kind weet bewust of onbewust welk probleem hij of zij heeft;
* Het kind heeft het vermogen om het probleem zelf op te lossen met de hulp uit de binnenwereld (eigen hulp- en krachtbronnen) en de buitenwereld (de leefomgeving);
* Het kind doet dit op zijn/haar eigen manier en met de middelen die hij of zij zelf kiest

Hoe gaat dat in zijn werk?

Bij het intakegeprek wordt met beide ouders gezamenlijk besproken wat hun visie op het probleem of de klacht van het kind is en wat de individuele ervaringen hiermee zijn. Het kind is daarbij niet aanwezig. Ik heb een fijne spreekkamer, waar je je op je gemak kunt voelen. Ik heb alle aandacht voor jullie als ouders en de problemen waar jullie op dat moment tegenaan lopen.

Daarna volgt de exploratiefase van 5 sessies met het kind. Er wordt gebruik gemaakt van allerlei hulpmiddelen, zoals; knuffels, verkleedkleding, darten, spelletjes, speelgoed en eventueel meegebracht materiaal van het kind. Een kind mag bij mij volledig zichzelf zijn en kiest zelf het materiaal waarmee het wil spelen. Om het kind optimaal te kunnen helpen sluit ik volledig aan bij de communicatievorm van het kind. Kinderen kunnen praten, maar sommigen zwijgen liever. Kinderen kunnen spelen, maar sommigen lezen liever een boekje. Kinderen zijn bereid om naar een kindercoach te gaan, maar sommigen willen niet. Alle kinderen hebben recht op een speciale, op hun behoefte toegespitste benadering.

Na deze exploratiefase volgt een gesprek met de ouders over het behandelplan en verdere verloop, maar het kan ook zijn dat het kind aan 5 sessies al voldoende heeft om weer verder te kunnen.